Rakastan sopimusehtoja

14.04.2021

Niin pitäisi kaikkien muidenkin. Sopimusehdoilla voi yrittäjä turvata asiakassuhteensa, minimoida yllättäviä riskejä ja pelata reilua peliä. Kuitenkin useilla yrittäjillä, etenkin yksinyrittäjillä, ei ole minkäänlaisia sopimusehtoja oman toimintansa tukemiseksi. Kuluttajakauppaa käyvien yritysten sopimusehtomaailmaa säännellään pakottavalla lainsäädännöllä, jonka tehtävä on turvata sekä yrityksen että kuluttajan oikeudet lainsäädännön sallimissa rajoissa. Silti vain harvalla yrityksellä sopimusehdot ovat kunnossa tai täyttävät edes pakottavan lainsäädännön minimivaatimukset saatika että niissä edes yritettäisi turvata myös yrityksen etuja. Joillakin voi vielä verkkokauppaehdot olla kunnossa, mutta ne on tehty palvelumaan vain kuluttajakauppaa. Yritysten välisessä kaupassa ei tarvitse antaa kuluttajasuojalaista tuttuja oikeuksia yrityskumppaneilleen, ellei bapaahetoiseti halua. Peruuttamisoikeus, velvollisuus kertoa virhevastuusta tai antaa peruttamislomake ja -ohje koskevat vain kuluttaja-asiakkaita.  Eri tilanteet vaativat erilaiset sopimusehdot. Myöskään sopimusehtojen kopioiminen kilpailijalta ei yleensä tuota hyvää lopputulosta. Vaikka esimerkiksi kuluttajansuojalaki on pakottava, antaa se silti yrittäjälle monin paikoin liikkumavaraa ja mahdollisuuden valita ehtoihin kutakin yrittäjää ja toimialaa parhaiten palvelevan vaihtoehdon.  Laki turvaa kuluttajaa, sopimusehdot yrittäjää. Yrittäjät ja yritykset, rakastakaa sopmusehtoja ja osoittakaa kiinnostusta niitä kohtaan!