Toimin yli neljännesvuosisadan kuluttajalainsäädännön ja edunvalvonnan näköalapaikalla Kuluttajaliiton johtavana lakimiehenä.


TUULA SARIO

 Kuluttajaoikeuden juristi

Ennen ryhtymistäni yrittäjäksi 2017 toimin yli neljännesvuosisadan kuluttajalainsäädännön ja edunvalvonnan näköalapaikalla Kuluttajaliiton johtavana lakimiehenä. Olen osallistunut 90-luvun alkupuolta lähtien kaikkeen kuluttaja- ja esimerkiksi asunto-osakeyhtiölainsäädännön valmisteluun. Kuluttajariitalautakunnan, Vakuutus- ja rahoitusneuvonta Fine:n ja muiden riidanratkaisuelinten jäsenenä olen kokeneena riidanratkaisijana tottunut sovittelemaan ja ratkomaan kiperiäkin sekä yritysten välisiä että yritysten ja kuluttajien välisiä erimielisyyksiä. Uskon, että laihakin kompromissi on yleensä parempi kuin lihava riita. Useimmat epäselvyydet ja kiistat olisivat jääneet syntymättä, jos osapuolilla olisi ollut oikea tieto lain sisällöstä ja sen soveltamisesta sekä lainmukaiset ja selkeät sopimusehdot. Ennakoimalla välttää paljon ikäviä asioita. Laki turvaa kuluttajaa, sopimusehdot yrittäjää.

Kuluttajansuoja on intohimoni - sen tarkoitus on löytää paras ratkaisu yrittäjälle, joka haluaa toimia oman asiakkaansa suojaksi säädetyn lainsäädännön mukaisesti. Kuluttajasuojan tarkoitus on varmistaa kilpailun toimivuus ja taata, että yrittäjä voi turvata oman asemansa sopimusehdoin.

Kuluttajansuojan kenties väärinymmärretyin asian on takuu. Myyjille se on usein markkinointikikka, jolla uskotellaan asiakkaalle, että oma tuote on kestävämpi kuin naapurin tai sitten takuu käsitetään vain myyjän yleiseksi virhevastuuksi., jonka päättyessä myös vastuu lakkaa. Molemmat ovat takuulla väärin.

Verkkokaupan mahdollisuuksista puhutaan paljon ja verkkokauppaa tarjotaan monille yrityksille pelastuksena koronan karkoittamien (kuluttaja)asiakkaiden tavoittamiseksi. Koulutusta verkkokaupan perustamiseen ja valmiita verkkokauppoja kaupataan joka tuutissa. Näissä kuitenkin kaupataan vain kaupan teknistä toteutusta. Yrittäjän taloudellisen...

Niin pitäisi kaikkien muidenkin. Sopimusehdoilla voi yrittäjä turvata asiakassuhteensa, minimoida yllättäviä riskejä ja pelata reilua peliä. Kuitenkin useilla yrittäjillä, etenkin yksinyrittäjillä, ei ole minkäänlaisia sopimusehtoja oman toimintansa tukemiseksi. Kuluttajakauppaa käyvien yritysten sopimusehtomaailmaa säännellään pakottavalla...