TUULAN BLOGI

Kuluttajansuojan kenties väärinymmärretyin asian on takuu. Myyjille se on usein markkinointikikka, jolla uskotellaan asiakkaalle, että oma tuote on kestävämpi kuin naapurin tai sitten takuu käsitetään vain myyjän yleiseksi virhevastuuksi., jonka päättyessä myös vastuu lakkaa. Molemmat ovat takuulla väärin.

Verkkokaupan mahdollisuuksista puhutaan paljon ja verkkokauppaa tarjotaan monille yrityksille pelastuksena koronan karkoittamien (kuluttaja)asiakkaiden tavoittamiseksi. Koulutusta verkkokaupan perustamiseen ja valmiita verkkokauppoja kaupataan joka tuutissa. Näissä kuitenkin kaupataan vain kaupan teknistä toteutusta. Yrittäjän taloudellisen...

Niin pitäisi kaikkien muidenkin. Sopimusehdoilla voi yrittäjä turvata asiakassuhteensa, minimoida yllättäviä riskejä ja pelata reilua peliä. Kuitenkin useilla yrittäjillä, etenkin yksinyrittäjillä, ei ole minkäänlaisia sopimusehtoja oman toimintansa tukemiseksi. Kuluttajakauppaa käyvien yritysten sopimusehtomaailmaa säännellään pakottavalla...

Kun puhutaan vastuullisuudesta, esiin nousee yleensä ilmastonmuutos, lapsityövoima tai ihmisoikeudet. Yritysten kannattaisi kuitenkin katsoa myös lähemmäs, sillä kuluttajansuoja on keskeinen osa vastuullisuutta. Jos yritys ei pysty täyttämään edes pakottavan lainsäädännön vaatimuksia kotimaassaan, kuinka se voisi onnistua valvomaan tuotantoaan...